fbpx
Bel ons: 085 303 76 27 elke dag tussen 09:00 - 18:00

Je eigen GIFjes op Instagram?

Eerst tijd voor wat achtergrond informatie. Want waar komen GIFjes eigenlijk vandaan? En waarom zijn ze toch zo in populariteit toegenomen?

Waar komen GIFjes vandaan?
GIF staat voor Graphic Interchange Format en is uitgevonden door Steve Wilhite in 1987. GIFjes winnen de laatste jaren aan populariteit onder gebruikers van sociale media. Kim Garcia (VaynerMedia’s SVP of Entertainment), beschreef GIFjes als ‘een vorm van video’ waarmee gebruikers ‘een show kunnen samenvatten’. Hoewel dit geweldige informatie is voor marketingteams (zij kunnen namelijk op deze manier hun producten te promoten), is het voor hen ook op een andere manier nuttig. GIF’s worden voornamelijk gebruikt als een alternatieve manier voor sociale media gebruikers om te reageren op posts die ze zien. Dit is niet alleen handig om merken te laten zien wat voor soort reacties ze in GIF-vorm genereren, maar ook om te bepalen of hun merk al dan niet wordt gebruikt in de reactie-GIF. 

videomarketing

Art Logo GIF by haydiroket (Mert Keskin) - Find & Share on GIPHY

Wat is GIPHY?

Met de introductie van GIF-zoekmachines, zoals Giphy, neemt het gebruik van GIF’s toe. Giphy heeft meer dan 150 miljoen unieke maandelijkse bezoekers. Momenteel heeft 80% van hun GIF’s een merk, inclusief deals met verschillende bedrijven en shows, zoals de Oscars.

 

GIF’s en merken

Tenor, de maker van het GIF-toetsenbord, verzamelde gegevens van vier grote marketeers voor Adweek: Starbucks, Coca-Cola, Netflix en Domino’s. De bevindingen omvatten het volgende: Cafeïneliefhebbers zoeken 2,1 miljoen keer per maand naar ‘Goedemorgen’ voordat ze een GIF van het Starbucks-merk gebruiken. 8 miljoen zoekopdrachten naar ‘welterusten’ en 900.000 voor ‘kater’ zijn verbonden met Domino’s. Netflix-fans zoeken 6 miljoen keer per maand naar ‘verdrietig’, wat resulteert in het vinden van GIF’s met de shows en personages van de site. Volgens een artikel van Visua, zoeken mensen 12,9 miljoen keer naar ‘dans’ voordat ze klikken op GIF’s gerelateerd aan Coca-Cola.

GIF nikon

Hoe krijg ik mijn GIFs op Instagram?
Wil jij jouw GIFjes in de kijker spelen door ze uploaden naar bijvoorbeeld Instagram?

#1 Maak je eigen GIF
Een GIF maken kan op verschillende manieren. Het kan onder andere in Photoshop of After Effects. Belangrijk bij het ontwerpen is rekening houden dat ze op een redelijk klein formaat worden ingedeeld. GIPHY geeft de voorkeur aan een maximale afmeting van 720 bij 720 pixels. Heb je hier zelf geen tijd voor? Of wil je het om een andere manier uitbesteden? Bekijk onze GIF pagina, wij helpen je namelijk graag

#2 Maak een GIPHY account
Ga naar de website van GIPHY. Klik op log in en vervolgens op ‘ik heb nog geen account’. Vul vervolgens de ‘Over jou’ pagina in.

#3 Upload je GIFjes
Wanneer je GIF’s klaar zijn en je account geactiveerd is, is het tijd om de GIFjes te uploaden. GIFjes voor Instagram upload je als Sticker, deze dient een transparant achtergrond te hebben. 

#4 Brand channel aanvragen
De volgende stap is het aanvragen van een ‘brand channel’, zodat de GIfjes via GIPHY worden doorgegeven aan Instagram. Om een brand channel te worden moet je aan de volgende eisen voldoen.

  • E-mailadres dient overeen te komen met de website van je onderneming. Het e-mailadres dient dus een zakelijk adres te zijn.
  • Vul je profiel aan met onder andere een profielfoto, tekst over het bedrijf en social media links.
  • Vervolgens upload je minimaal 5 GIFjes. (Dit is het minimale aantal GIFjes die er op een account moeten staan om in aanmerking te komen voor een brand channel. 

Vervolgens ga je naar deze pagina. Geef aan dat je een apply wil indienen voor een brand channel en vul de ontbrekende gegevens in. Kijk nog een keer of alle gegevens juist zijn ingevuld en klik op ‘apply’. Nu kan het wachten beginnen.. Gemiddeld duurt het 1 a 2 dagen voordat GIPHY je beoordeelt heeft. Toch wat extra hulp nodig? Wij maken al jaren branded GIF’s voor de grootste merken. Bezoek anders een onze GIF-pagina voor meer informatie 🙂